Польща готується прийняти 2 млн. вболівальників, туристів і просто роззяв під час Чемпіонату Європи з футболу-2012. За розрахунками польських фахівців, не менше половини гостей країни скористається авіаційним транспортом. Спочатку у поляків були кращі, у порівнянні з нами, позиції в розвитку транспортної інфраструктури. Аеропорти - не виняток. Однак тут у поляків все ж є одна проблема. Аеропорти не володіють достатньою кількістю стоянок (говорячи мовою автомобілістів - парковок) для літаків в умовах великого напливу прибувають рейсів. Рішення два: після висадки пасажирів переганяти літак на інший аеродром і розширювати вже існуючі майданчики для стоянки. Це одна з найскладніших завдань, яке Польщі ще належить вирішити до Євро. На комплексну модернізацію аеропортів Польща до 2012 року готова витратити більше $ 1,1 млрд. Сьогодні Польща може похвалитися шістьма великими аеропортами міжнародного значення. Це варшавський аеропорт ім. Фридерика Шопена (WAW), краківський аеропорт ім. Іоанна Павла II (KRK), аеропорт у Познані (POZ), Гданський аеропорт ім. Леха Валенси (GDN), міжнародний аеропорт ім. Миколи Коперника у Вроцлаві (WRO) і міжнародний аеропорт Катовіце (KAT). Також аеропорти є в Лодзі - аеропорт ім. Владислава Реймонта, Щецині (Голенюв), Жешуві та Зелена Гура. Провідні польські аеропорти відповідають всім світовим стандартам і самим жорстким вимогам авіаційної безпеки. Вони логічно вписані в розгалужену транспортну мережу країни таким чином, що пасажирові належить зробити вибір, як туди або звідти дістатися: автобусом, залізницею - електричкою, - або просто на таксі. При цьому українського туриста при виході з будівлі аеропорту здивує, що він не буде атакований таксисом-«бомбилами» з нав'язливими пропозиціями своїх послуг, як це відбувається в київському «Борисполі». Провідна польська національна авіакомпанія - LOT. У Польщі літають також Lufthansa, British Airways, Austrian Airlines, American Airlines, Delta, SAS, Air France, Aeroflot і Alitalia. Є в Польщі і бюджетні авіалінії: Skyeurope, WizzAir, Easy Jet, Air Berlin, Centralwings, Germanwings, AirEuropa, Ryanair. Зрозуміло, що основне навантаження під час Євро-2012 візьмуть на себе аеропорти в містах, де пройдуть матчі. Це Варшава, Гданськ, Познань і Вроцлав. Решта аеропортів будуть нести значення запасних. Головні повітряні ворота Польщі - це аеропорт імені Фридерика Шопена. Він знаходиться в межах міста, в районі Окенцє, в 10 км від центру столиці (його по-старому багато хто так і називають - «Окенце»).
Бере на себе основний потік авіаперевезень Польщі, обслуговуючи майже половину всіх авіапасажирів країни. Тут щодня обслуговується більше 365 рейсів. У цього компактного та сучасного аеропорту оригінальна планування двох злітно-посадкових смуг - ЗПС: вони перетинаються у вигляді літери Х. Нещодавно вони були реконструйовані. Про масштабність робіт з підвищення міцності ВПП говорить той факт, що на ці цілі було витрачено 30 тис. тонн бітуму на поверхні розміром з чотири футбольні поля. Тепер варшавський аеропорт може витримати практично необмежену кількість зльотів-посадок найбільших пасажирських літаків, у тому числі Airbus A380 і Boeing 787 Dreamliner. Зв'язок «Окенце» з центром міста зручна і швидка. Нова автомобільна розв'язка на під'їзді до аеропорту інформативна. Минулого літа мені за кермом авто без допомоги навігатора було легко розібратися, як і куди під'їхати до потрібного терміналу. Не довелося довго шукати місце для паркування. Новий пасажирський термінал № 2, а всього їх там 3, залишає приємне враження. Він виглядає просторим, легким і повітряним. При цьому будівельні і дорожні роботи не припиняються. Один з проектів вартістю 336 млн. злотих (84 млн. євро) передбачає до травня 2011 року протягнути залізничну гілку з тунелем від станції Służewiec до аеропорту. Частина витрат буде компенсована з бюджету Євросоюзу. Швидкість пасажирських потягів сягатиме 140 км \ год. Для обслуговування цієї лінії планується закупити 13 електропоїздів вартістю 369 млн. злотих (92,2 млн. євро), половину з яких виділить ЄС. При вже існуючі плани з розвитку цього аеропорту днями в передмісті Варшави Модлін почалося будівництво додаткового аеропорту, який повинен бути побудований до 2012 року. Аеропорт буде споруджено на місці старого військового аеродрому і обійдеться в $ 100 млн. Євросоюз і тут готовий підтримати Польщу і виділити 25 млн. євро. Аеропорт буде працювати цілодобово і обслуговувати в першу чергу low cost авіалінії і вантажні перевезення, що суттєво розвантажить аеропорт у «Окенце». Новий аеропорт планується з'єднати з центром Варшави залізничною гілкою. Аеропорт Гданськ імені Леха Валенси (на фасаді будівлі красується стилізований під автограф цього легендарного політика логотип аеропорту) в Рембєхово є одним з трьох найважливіших, після Варшави і Кракова, міжнародних аеропортів Польщі. Його значення підкреслюється тим, що він виконує функцію запасного аеродрому для аеропорту «Окенце» у Варшаві. Найчастіше звідси пасажири вилітають до Лондона, Варшави, Франкфурт і Осло. 45% пасажирів аеропорту є іноземцями. Аеропорт має вигідне розташування: від нього до центра міста всього 10 км. Брак стоянок для літаків в аеропорту буде усунена після будівництва нових майданчиків, які дозволять одночасно «паркуватися» в аеропорту 50 лайнерам. Вартість інвестицій складає майже 23 млн. злотих (близько 5,75 млн. євро). До цих пір в аеропорту поміщалися лише 19 літаків. Це дозволить значно збільшити кількість злетів і посадок, і, відповідно, поліпшити авіасполучення з іншими містами. Аеропорт зможе обслуговувати 5 млн. пасажирів щороку, тобто в 2 рази більше, ніж сьогодні. Стояночная майданчик для літаків - це вже третій за рахунком масштабний проект у рамках модернізації Гданськ аеропорту. Фірма Сканська (Skanska) будує нову смугу руління для літаків, а компанії Будімекс (Budimex) і Дорако (Doraco) зводять новий термінал. Поляки запевняють, що аеропорт у Гданську буде відповідати самим суворим вимогам УЄФА. Вроцлавський аерпорт імені Миколи Коперника знаходиться поруч з містом і обслуговує регулярні рейси в Копенгаген, Осло, Париж, Брюссель, Дублін, Ейндховен і Стокгольм, а також до Німеччини, Великої Британії та Італії. У планах реконструкції аеропорту розширення першого терміналу для прийому 2 млн. пасажирів щороку. Одночасно зараз будується новий термінал площею приблизно 40 тис. кв. м, який планується завершити в 2011 році. Інвестиції в 300 млн. злотих (75 млн. євро) збільшать пропускну спроможність терміналу з 1, 2 млн. до 3,2 млн. пасажирів на рік. Також вроцлавський аеропорт провів тендер на поставку системи контролю багажу в споруджуваному терміналі. Сучасне обладнання за 7 млн. злотих (1,75 млн. євро) надасть німецька фірма Smiths Heimann, провідний постачальник рентгенівських пристроїв для аеропортів у всьому світі. 85% цієї інвестиції покриває Європейський Союз. Аеропорт Познань-Лавіца, розташований всього в 7 км від центру, пов'язаний з містом автомагістраллю, яка безпосередньо з'єднує аеропорт з основними районами міста: центр, міжнародний ярмарок і залізничний вокзал. Міжнародний аеропорт ім. Іоанна Павла II Краків (Баліце) також розширює свою територію і модернізується. Нещодавно міська влада передала йому дві ділянки загальною площею 1,0445 га. На першому з ділянок буде розташований центр контролю авіаційного сполучення: тут буде споруджено нову вежа. На другій ділянці планується встановити навігаційне обладнання - радіомаяки. Передбачувана вартість цих проектів - майже 20 млн. злотих (5 млн. євро) До речі, «Аеросвіт» планує з листопада відкрити регулярне авіасполучення між Краковом і Києвом. Не можна обійти увагою міжнародний аеропорт у Катовіце (Пижовіце), який облюбувала low cost угорська компанія WizAir. Саме завдяки недорогим рейсів з Києва і Львова аеропорт Катовіце став широко відомий українським авіамандрівників. Аеропорт теж має плани з модернізації, в першу чергу, це розширення стоянкових майданчиків і смуг рулювання. Аеропорт у Лодзі здатний підстрахувати аеропорт у Окенцє. Тут будується новий термінал на 2 млн. пасажирів. Вже готові нові стоянкові місця, здатні дати притулок відразу 4 літаки типу Boeing 737. Обсяг інвестицій склав 200 млн. злотих (50 млн. євро). Влітку тут почалося будівництво нової вежі управління повітряним рухом і системою навігації вартістю 12 млн. злотих (3 млн. євро). Джерела фінансування - місцевий бюджет і ЄС. 15 жовтня, до речі, звідси був здійснений перший політ регулярного рейсу Лодзь-Вінниця. Разом з тим, не все так гладко у підготовці повітряних портів до Євро. Наприклад, в тому ж Вроцлаві виникла серйозна проблема з будівництвом міської залізничної гілки довжиною 8,6 км, яка до початку Євро-2012 має з'єднати аеропорт з центром міста. Як з'ясувалося, компанія-виконавець переоцінила свої сили і не змогла «потягнути» будівництво в рамках затвердженого кошторису. У цілому польські аеропорти виглядає підготовленими краще, ніж українські. Але ж і стартові умови в Польщі були переважно. Та й Євросоюз системно і цілеспрямовано вкладає істотні кошти в розвиток транспортної інфраструктури своїх нових членів, і, в тому числі Польщі. Що довелося дуже до речі, після оголошення підсумків конкурсу на право проведення Євро-2012. Михайло РЕУЦЬКИЙ, Sport.ua
|